7 rád pre začínajúcich podnikateľov

Máte za sebou jedno z najväčších a najdôležitejších rozhodnutí vo svojom živote, a to rozhodnutie začať podnikať. Predpokladám, že ste pri ňom hľadali a našli odpovede na tieto základné otázky:
 ?  Čo je váš produkt/služba
 ?  Kto váš produkt/službu kúpi, kto je váš zákazník
 ?  Ako váš produkt/službu vytvoríte, koľko vás to bude stáť, ako dlho vám to bude trvať
 ?  Aká je vaša konkurencia
 ?  Ako sa o vašom produkte/službe zákazník dozvie
 ?  Aké sú silné a slabé stránky vášho produktu/služby
Všetko to premýšľanie pravdepodobne vytváralo len ďalšie a ďalšie otázky :-) Odpovede na ne, riešenia, nápady, návrhy a vízie ste si zapísali. Vytvorili ste biznis plán a oficiálne založili firmu. Začali ste so štartom biznis procesov a zistili, že prichádza pretlak informácií a oblastí, v ktorých sa potrebujete orientovať. Aby vaše podnikanie dobre fungovalo, a aby ste sa z neho nezbláznili, pripravila som pre vás 7 rád, ktoré by si mal osvojiť každý podnikateľ.

man-1205084jpg
1. Vzdelávajte sa
Nemyslím tým, že si máte rýchlo urobiť vysokoškolský titul. Googlite, čítajte, diskutujte na sociálnych sieťach v skupinách zameraných na podnikanie, zúčastňujte sa workshopov, školení. Objavíte mnoho tém, o ktorých ste možno ani nevedeli, že existujú, avšak priamo či nepriamo súvisia i s vaším podnikaním. Pritom všetkom môžete spoznať ľudí, z ktorých sa môžu stať zákazníci či obchodní partneri. Alebo si bližšie čeknete konkurenciu. Všetko závisí od vašej šikovnosti :-)

2. Budujte značku
Máte produkt, máte stratégiu, máte plány a vízie, máte know-how. Bolo by dobré to všetko upratať pod jednu strechu. Ale značka nie je iba názov firmy či logo. Je to hlavne dobré meno podniku, firemná kultúra. A nie je ani tak o vás, ako o zákazníkoch. Spätná väzba od zákazníkov vám pomôže nastaviť dobre fungujúce firemné procesy. Spoznajte ich, počúvajte ich, komunikujte s nimi, urobte pre nich niečo navyše, vytvorte si s nimi vzťah. Spokojní zákazníci sú najlepšia reklama.

3. Merajte výsledky
Začínajúci podnikatelia robia často chybu v tom, že podcenia tabuľky. Rozhodujú sa intuitívne a výsledky firmy sú dielom náhody. Aby malo vaše podnikanie hlavu a pätu, začnite merať výsledky hneď na začiatku. A v čom inom merať ako v peniazoch. Podnikanie vám má investované peniaze vrátiť a zhodnotiť. Ich pohyb zaznamenávajte do tabuľky.
Absolútnou samozrejmosťou by malo byť sledovanie príjmov a výdavkov, teda meranie priebežného výsledku hospodárenia a plánovanie cashflow (najvernejšie informácie poskytne vaše účtovníctvo). 
Ekonomické výsledky ale nie sú všetko. Ako vám pomôžu čísla, keď začínate podnikať, sa dozviete v tomto článku Ing. Soni Ondrejkovej, ktorá sa venuje odbornému poradenstvu pre malých a stredných podnikateľov.
analytics-3265840jpg
4. Najmite si spoľahlivého účtovníka
Túto oblasť rozhodne nemapujte sami a zverte ju odborníkovi. Možno si poviete, že zo začiatku to nejako zvládnete sami, ale myslite na to, že neodborným vedením účtovníctva a neorientovaní sa v daňovej legislatíve, riskujete chyby, za ktoré sa platí.. O tom, čo všetko účtovníctvo zahŕňa, aké zákony ho upravujú a na čo všetko účtovníctvo slúži, sa dozviete tu.

5. Zvládnite time management
Čas sú peniaze. Ako podnikatelia by ste teda mali zvládnuť jeho riadenie. Ak si nedokážete produktívne zorganizovať vlastný čas, nebude produktívna ani vaša firma a nebudete vedieť ani viesť svojich zamestnancov. Tu je pár tipov pre lepšie zadelenie pracovného času:
  • vstaňte skôr a choďte skôr do práce
  • selektujte telefónne hovory
  • zatočte s prokrastináciou
  • stanovte si priority
  • zapíšte si všetky úlohy
  • pracovný deň (týždeň) plánujte na konci toho predchádzajúceho
  • zadovážte si diár alebo skúste elektronické plánovače a organizéry (Trello, OneNote...)
6. Vytvorte dream team
Po úspešnom naštartovaní biznisu prichádza fáza rastu. Začnú sa hromadiť objednávky, zvýši sa objem rôznych prevádzkových procesov, podnikateľ nestíha. Obdobie rastu sa môže zdať ako pozitívna fáza cyklu podniku, ale nie vždy sú vyhliadky optimistické. Častokrát firmy, práve kvôli nezvládnutiu rastu, upadajú do krízy a zanikajú. Je to čas na vytvorenie pracovného tímu, prijatie zamestnancov, zastabilizovanie podniku.
Ibaže začínajúci podnikatelia chcú všetko robiť sami. Berú firmu ako svoje dieťa a ako každá matka si myslia, že všetko, čo pre ňu robia, robia najlepšie. Venujú sa operatívnej agende, namiesto toho, aby sa venovali činnostiam, ktoré prinášajú obchod a tržby.
Vyberte teda správnych ľudí a pristupujte k nim podobne, ako ku svojim spokojným zákazníkom. Rovnako ako oni totiž majú vplyv na vašu značku a sú súčasťou firemnej kultúry. Spokojný zamestnanec = výkonný zamestnanec.

businessman-2969641png

7. Osvojte si Paretov princíp

Tento princíp hovorí o tom, že svet je predvídateľne nevyvážený. Možno ho formulovať tak, že 80% dôsledkov pramení z 20% príčin. Čo to znamená v praxi:
  • robte menej (20%) pre viac úspechu (80%) - teda vyberte si iba tie činnosti, ktoré majú zmysel, tie ostatné delegujte na zamestnancov, či odborníkov alebo sa na ne vykašlite
  • vzdelávajte sa viac (80%) v menej oblastiach (20%) - je to efektívnejšie ako vedieť málo o všetkom
  • 20% zákazníkov tvorí 80% zisku - zistite, ktorí to sú a prečo, a zamerajte sa hlavne na nich
80/20 nie je konštanta. Vo výsledku to môže byť pokojne 70/30 alebo 90/10. Paretov princíp nás má hlavne naučiť to, že v živote, rovnako ako v podnikaní, je skutočne dôležitých omnoho menej vecí, než by sme si mysleli :-)